top of page

تجربه من از چهار صندوق

Last night I saw The Four Trunks, chahar sandogh, a play written by Bahram Beyzai, in 1967, and directed by Halleh Jallali. It was a success. Loved it!


به تماشای تاتر چهارصندوق به کارگردانی هاله جلالی رفتم بدون اینکه چهار صندوق بهرام بیضایی را از قبل خوانده باشم. بنابراین به دنبال نشانه‌ای خاص یا تبلور اندیشه‌ای که در کتاب نظرم را جلب کرده باشد، نبودم. یعنی نمی‌توانستم باشم. البته چندان "هر چه آید خوش آید"-وار هم عمل نکرده بودم. هم با کارهای بهرام بیضایی آشنا بودم و هم خوش نقشی تاترهای کارگردانی شده توسط خانم جلالی برایم بارز بود. می‌دانستم که سورپریزی جذاب انتظارم را می‌کشد. همین هم شد.


در طی اجرا دائم به این می‌اندیشیدم مگر این نمایشنامه کی نوشته شده که چنین روان بیانگر امروز و همین اکنون ماست. پایان نمایش بسیار قوی بود و بدون اینکه چیزی را لو بدهم فقط باید بگویم که خیلی راحت خانم جلالی با حرکتی ساده تمام معانی بازگوشده را خلاصه و نتیجه گیری کرد. شاهکار این اجرا در پایانش بود.


بازی‌ها بخصوص بازی یلدا فرمهر فوق العاده بود. طرز گویش ایشان در طول زمان اجرا بر یک روال پیش رفت و افت نداشت. دیگر هنرپیشگان (مینا قیصری، امیر بشارت، امیر خاکی و اردشیر کلکو) هم به همین ترتیب قوی بود. توانمندی صدای امیر بشارت شگفت انگیز بود. انگار او خلق شده که صدایش را تا آخر سالن تاتر بگستراند. استفاده از موسیقی زنده هم همیشه برگ برنده‌ای است و به اجرا روح می‌دهد. از آن هم لذت بردم.


اگر بخواهم نکته‌ای را بیان کنم که می‌شود روی آن کار کرد باید بگویم که در درجه اول حیف بود که گریم بی‌نقص مترسک زیر نور پروژکتورها تا پایان زمان اجرای دو ساعته دوام نیاورد و یک جورایی کم آورد. شاید استفاده از مواد آرایشی خاص صحنه (اگر چنان نبوده باشد) بتواند کمک کند. نکته دوم اینکه شاید بهتر بود که یا قسمت ابتدایی اجرا کمی خلاصه‌تر بود یا از آن بهتر زمانی برای آنتراکت در نظر گرفته میشد تا دائم تماشاچیان در رفت و آمد نباشند. هر چند آنتراکت دادن و دوباره جمع کردن تماشاگران ممکن است آسان نباشد ولی احتمال اینکه هر چند گاه یک نفر بخواهد از جایش بلند شود و سالن را ترک کند و دوباره برگردد، کمتر میشد. خصوصا آنکه اصولا نمایش در دو صحنه نوشته و اجرا شد و میشد از فاصله بین دو پرده به عنوان زمان آنتراکت بهره جست.


روی‌هم رفته بسیار از تجربه حضور در کار موفق دگری از هاله جلالی خوشحالم. دوستانی که در محدوده منچستر هستند و خواهان تجربه حضور در تاتری دیدنی هستند امشب را از دست ندهید. هنوز یک فرصت دیگر باقی است. برای تهیه بلیت به سایت هاله جلالی مراجعه نمایید. https://halehjalali.com





++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

برنامه آینده گروه دوستان شاهنامه

سیزدهمین بزرگداشت فردوسی توسط دوستان شاهنامه در منچستر با حضور دکتر محمود کویر. شرکت در جلسه رایگان است ولی نیاز به رزرو جا از طریق وب‌سایت دوستان شاهنامه می‌باشد.


07 May, 14:00 – 17:00 BST


Gatley House, Gatley Hill House, Church Road, Gatley, Cheadle, Cheshire


In these difficult times, for people of Iran, we get together and talk about Shahnameh. Stories of conquered hardship are bound to help keeping hope alive.



Related posts:

51 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page